torsdag 25 oktober 2007

Jultomtar i oktober...

Jag är skeptisk, MYCKET skeptisk. Till vad? Att tomtar i oktober ska få oss att vilja börja pynta inför julen redan nu.

Jag har egentligen redan sett det, men inte hunnit ägna det någon större tanke. Anledningen till att det skett just idag tror jag är för att min hjärna desperat letar efter nåt annat att tänka på än feber, snor, hosta, slem, kräks, onda öron och trånga luftrör. Ja, barnen har varit sjuka i en dryg vecka och jag har inget annat gjort än varit hemma och tagit hand om sånt.

Men idag var alla tre tillräckligt friska för att vi skulle våga oss ut på en liten promenad till ÖB och köpa sköljmedel! Dagens höjdpunkt och utflykt. (Man får andra prioriteringar efter en vecka inomhus.)

När vi med en utslagen B i vagnen, en slem-och astmahostande M och en relativt okej O (att hon inte hör nåt pga av all vätska i öronen märks ju inte så mycket) kliver in på ÖB ser vi dem: TOMTARNA! Trots M's hosta som ekar i gångarna smyger sig en lätt olust känsla över mig, och då inte över hostan för den ger sig ju snart, utan över tomtarna. Det är FEL med tomtar i oktober. Det bara är så och går inte att förneka.

Visst förstår jag att affärerna ser en vinst i att börja redan nu och på så sätt kränga några fler tomteluveklädda stenar med ludd på och lite massproducerade tomtar à la Coca Cola till stackars värnlösa konsumenter som inte förstår bättre. Och visst har jag börjat tänka på julen själv så smått i form av julklappar. Men vem har i ärlighetens namn börjat fundera på vad som finns i julpyntslådan? Julklappar - ja, pynt - nej!

Jag är absolut inte motståndare till julpynt. Tvärtom! Vad vore en julmånad utan pynt? Inget alls. Men snälla låt oss få njuta av jul och pynt när första advent närmar sig, och inte i oktober. Det blir bara fel!

Och nej, argumentet för att det skulle kunna göra höstrusket lite mer uthärdligt är bara bluff. Tomtar i oktober bidrar bara till olustkänslor.

Däremot stora, gula lövhögar att få springa igenom med sina barn - det bidrar till att höstrusket känns riktigt mysigt! (Fast de samtidigt högt och ljudligt sjöng "Midnatt råder"...;))

2 kommentarer:

Villeosagamamman sa...

Ok, ok, du har övertygat mig!

Men vi har haft några såna där förfärliga trädgårdstomtar i en stor rabatt vid ett av betonghöghusen intill vårt, och varje gång vi gått förbi (vilket är ganksa ofta), måste Ville stanna och klappa dem en lång stund. Han är helt tomtegalen. Så idag var tomtarna borta! En tant förklarade att de var inne och vilade för att orka med julen, men vi var besvikna!

Själv undrar jag bara hur jag ska bära mig åt för att lyckas rikta in julen på Jesus istället för tomten...

Rebecca sa...

Nej nej nej, det är toppen med julskyltning i oktober. Jag tyckte inte så förr men nu, nu njuter jag av att titta och fundera över hur vi ska pynta i år, hur fint det ska bli och hur mysigt vi ska ha. Då blir det inte en chock första advent att julen är här och inte heller en så stor chock att julen gick så fort.
M läste ett förslag att vi skulle införa tre årstider i stället, våren, sommaren och julen, eftersom det är så många svenskar ändå ser på året.
Jag förstår dig ändå, men jag säger bara att nu finns det en rimlig chans för en uttröttad småbarnsmor att få i gång den sega hjärnan och FATTA att det är jul. Hurra för julskyltning i oktober!