torsdag 24 april 2008

Det är vår i luften...

Saker jag gjort idag och är extra stolt över (bara för att jag annars med glädje skulle ha överlåtit dem till Daniel, som är bortrest denna vecka - trots att ingen är sjuk!)

- Fixat till den gamla cykeln vi fick av grannen förra året till Olivia. Det innebar låna cykelpump (nån som har en idé hur man kommer ihåg att köpe en egen??), komma på att man kan använda låsolja på skruvarna som håller fast sadeln, skruva loss sadeln och sänka den. Voilà! En fungerande, tillräckligt stor cykel till största tjejen. Stor tillfredställelse för henne. Jag har visst glömt hur pinsamt det är att cykla på en för liten cykel...

- Fixat till den mindre cykeln för att kunna lära den mindre tjejen att balansera utan stödhjul. Hon har förut varit så skrajsen över att hålla balansen på cykeln att det varit stört omöjligt att få henna att ens pröva. Men idag skulle det ske. Med numera van hand pumpade jag med grannes superavancerade pump, sprutade låsolja på muttern som höll fast sadeln, lyckades få den att röra sig åt sidorna, men inte en millimeter uppåt eller neråt! Mer olja, mer ont i händerna, men sadeln satt fast! Som tur var har vi flera snälla - och starka - grannar som enkelt flyttade sadeln till rätt höjd.

- Sedan sprungit varv efter varv i lekparken, hållandes i pinnen som vi satt fast för att hjälpa henne hålla balansen. Imorgon åker joggindojjorna och träningskläderna på så kan vi kombinera det hela med lite träning.

Nästa sak jag ska räkna upp är jag övermåttan stolt över:

- Vattnat och lyckats hålla de superfina blommorna vi köpte till mäklarfotograferingen vid LIV!!! Jag lovar, de lever fortfarande OCH blommar. Daniel kommer bli så stolt över mig. Det är vanligen hans pyssel. (Min motivation är att jag tycker det känns så nedrans onödigt att lägga ut lika mycket pengar igen på nya blommor om 1 1/2 vecka när det är visning. Inte så ädelt kanske, men väl fungerande.)
Om jag var så pass insatt att jag visste vad de hette skulle ni förstå att det är blommor som DRICKER vatten. Jag är fascinerad hur mycket de slurpar i sig. Men skam den som ger sig. Jag får återkomma om min plan att hålla dem vid liv fungerar.

- För sjuttiofjärde gången på en dryg vecka pratat med bilverkstaden om det mystiska kylarvattnet som bara försvinner! De hade bilen förra veckan, lagade en läckage som till och med jag såg. men tydligen fanns det nåt kvar, för jag har behövt hälla i litervis med vatten. Så till slut fick jag äntligen tag i killen som sa att det var en slang till topplocket som läcker. "Jag har ingen sån inne så jag måste behålla bilen till imorgon." -Jaha, och hur ska jag nu kunna skjutsa O till sin älskade dans som absolut inte går att missa, köra barn åt två håll imorgon bitti, plocka upp ett barn vid 10-tiden ute i Tyresta för att köra till tandläkaren och sen tillbaka till Tyresta, sen hämta två barn vid 1400-tiden och vara tillbaka i Tyresta kl 1600 på Primäraktivitet? Svara mig på det du?
Lösningen: Vi lånar grannens bil till dansen idag och tar ledigt imorgon! Vi övar på cykling, njuter av solen och lekparken och cyklar till tandläkaren och köper glass.
Sen får vi se när bilen är klar (och vad det kostar...) och klara resten ändå.
Ja, jag är helt beroende av en bil i mitt liv som det ser ut just nu!
Ja, jag vill ha massa pengar från husförsäljningen så att vi kan köpa en NY(are) bil!!

Men med sol, värme, underbara grannar till hjälp och prat, glada barn och lite händighet så är livet bra gott!

2 kommentarer:

PERNILLA sa...

Tänkte mest bara säga hej. Det var ett tag sedan jag kommenterade. Låter som allt är väl med er. Lycka till med budgivningen!

Villeosagamamman sa...

Mäklarbilder? Husvisning? Husförsäljing? NÄ, du var det för längesen vi pratade! Eller vad sägs om: nytt jobb i Oslo här? Ja, såna grejer är ju åxå kul att droppa i en blogkommentar.

Vi får höras snart! kram!