måndag 2 juni 2008

Oskuldens tid är förbi!

En av mina snälla svägerskor äter lite smalare mat nu förtiden för att passa lite snyggare i baddräkten. Vi började diskutera detta i fredags och hon upplyste mig då om att man, enligt Viktväktarna, får äta 18 poäng om dagen. Hon plockade fram en liten bok med "alla" livsmedels poäng. Ost 28% är 1 poäng per SKIVA!!!

Äter man då ost som jag gör, dvs man tar typ 2-3 ostskivor samtidigt som jag lägger på två ostskivor på mackan, blir det ganska många skivor = poäng! Om jag dessutom äter två mackor med ost, och sen hjälper barnen att skiva ost och lägga på deras mackor och fortsätter äta ostskivor medan jag skivar ost... Ja, ni kan ju själva räkna ut hur många ostskivor jag kommer upp i, och detta helt utan ansträngning.

Så nu är oskuldens tid förbi. Jag kan inte ens titta på osten utan att fundera om det verkligen är värt att repa av en skiva och stoppa i munnen... Och detta utan att jag svurit mig till denna form av matfilosofi. Men visst, jag skulle inte heller må sämre av att min baddräkt satt lite snyggare heller.

Vi får väl se...

2 kommentarer:

Katrina sa...

Hej!
Javisst får du länka till mig! Roligt, roligt!
Vet du hur många poäng det är för jordnötssmör? Jag tror inte jag vill veta... Jag har nämligen en ny frukostvana sen några månader tillbaka där jag äter 2 smörgåsar med redigt med jordnötssmör på och så en massa bananskivor på toppen! Den du!
Men så länge jag ammar så rasar allt bara av mig verkar det som. Men de små är ju 8 månader nu så jag kanske borde trappa ner på frossandet innan jag upphör med ammandet... ;)

Anonym sa...

Kör med Sten-Sture du, så får du äta ost tills du storknar :)