onsdag 10 november 2010

Skolfoton

För första gången på länge tyckte jag att skolfotograferna gjort ett bra jobb. Jag är fullt medveten om att fotografen inte kan göra nåt åt barnens utseende, MEN som minsta krav tycker jag att de kan säga: "Sträck på dig." Dessvärre är det många som inte verkar bry sig om sånt.

Jag ringde till och med ett år till skolan och frågade hur det kunde motivera så fruktansvärd dålig ljussättning och framkallning (M var ljusrödstrimmig i ansiktet, något jag vet att hon inte är i vanliga fall!) Då svarade kanslisten att "Vi får skolkatalogen gratis och digitalkameror, så för oss är det värt att ta det onda med det goda!" Vad säger man till sånt? Mutor? Man kanske skulle ta och tipsa Institutet mot mutor. De verkar ju ha en hel del att säga nuförtiden.

Men i år så har fotograferna genomgått skolfotots grundkurs: Säg till barnen att sträcka på sig och ha vettig belysning. Kul.

Sen ska jag betala... HUR kan Sveriges befolkning (för vi är en ansenlig grupp mammor/pappor) godta att man ska betala 90 kr(!!) för ett kort som är 13x18 cm? HELT VANSINNE!!!

Det hela slutar ju med att jag betalar paketpriset ändå. Men det känns inte rätt. Om jag valde ut de kort jag och sedan barnet ville ha blev det 10 kr dyrare än paketpriset... Galet! Det var lättare när de var yngre och jag bara köpte en bild som bara jag brydde mig om.

2 kommentarer:

AL sa...

du vet väl att det stormar stor debatt om skolfotografernas retuschering av skolfoton... leta upp de utskällda retuschfotograferna så får du fina bilder och de blir säkert tacksamma över att få lite jobb igen...

Villeosagamamman sa...

Problematiskt det här. Ville såg för blyg ut på sina så jag köpte bara ett 9x12 för 30 kr tror jag, för att ha som minne från första skolåret. Efter det får vi hem Sagas å ungen är vacker som en dag, hur bra kort som helst. MEN där måste man köpa hela kartan och jag ville ändå bara ha ett litet, samma som jag köpte av Villes. Så jag ringde och pratade med fotografen.

Efter många om och men ringer hon tillbaka och godkänner att jag klipper kartan på mitten. Hela kartan var 120 kr dyr, bara 9x12 + 4 st fjuttfoton skulle då vid delning kosta 90 kr!!!! Jag velade in i det längsta för det är ju bara för dyrt, men imorse skulle de returneras så jag bara blundade för idiotin o klippte kartan o behöll 9x12 för 90 spänn. GALET!!!!!!!!!!!!!!!!!