lördag 1 september 2007

Finns det "barnpris" på Operan

Benjamin är inte direkt känd för att sitta still någon längre stund - milt uttryckt. Men även de bästa kan överraska, helt oväntat.

Han hade badat (dvs stått upp och vridit på kranarna, plaskat med benen, hällt ut vatten på golvet, druckit badvatten, illvrålandes blivit duschad i håret och nu upplyft och myser i handduken). Vi satte oss i soffan. Jag slår på TV:n i ett försök att få sitta still en liiiiten stund innan maten ska lagas. Ibland har man nämligen tur och programmet handlar om bilar/motorcyklar eller dylika ting, och Benjamin står åtminstone still i några minuter, dvs jag får sitta ner.

Jag får på 1:an först och det är nån operakonsert som visas. Av nån anledning väljer jag att inte slå över till nästa kanal direkt, utan låter det stå på i kanske 3 sekunder. Och tro't eller ej; Benjamin är fast! Jag skojar inte, jag menar verkligen "fast" som i "sitter still". Han sitter still i en hel KVART i mitt knä och lyssnar, tittar, leder sång med mig och dirigenten, sjunger och tar in musiken. Jag måste upprepa det: i en hel kvart! Det kanske inte låter länge, men tro mig, det är nästan en hel evighet i detta sammanhang.

Så min fråga är: Vet nån om Operan har barnpris på sina årsabbonemang? Det skulle definitivt vara ett kulturalternativ för vår lille grabb.

Dock undrar jag lite om lämpligheten i texterna. Sångerna var nämligen denna gång textade. Passar det för en 16-månaders kille att lyssna till strofer som "....jag kysser dig het med mina läppar", "...jag dansar för dig med passion", "...saknaden av dig får mitt hjärta att brista itu"? Jag är lite tveksam. Men sitter killen still, så varför inte? Dessutom sjungs ju allt på utrikiska.

PS. Om nån inte förstod det, kan jag tillägga att det var suuuuupermysigt. Tänk er själva att sitta med din favoritlillkille i knät och leda sång, skratta, mysa, sjunga och bara vara. Han e' för go' den lille killen. Och kanske en framtida Placido Domingo (som var en av sångarna), vem vet?

2 kommentarer:

Carina sa...

Min syster är skoland i oprasång. Hon går nu sista året på Musikhögskolans sångpedagog-utbildning. jag ska tala med henne om möjligheten att ta sig an en 16 månaders;-). hon har även STOOOOOOR erfarenhet av småkillar som inte sitter still. Nära världsrekord på sånna själv...har hon....näst efter er i alla fall:-)
Härligt när man hittar nya intressen i livet...liten som stor.

Tåiadårrrrrrrrrrrrrreeeeeeeee!!!!!!!!!!!!!

Carina

HumanistMorsan sa...

Underbart!! Heja Benjamin! Hemma hos oss med Paul Potts skiva som ständigt är på har vår Lovis lärt sig sjunga hela Nesun Dorma efter bara två dagar. Det är nåt med opera som tilltalar barn... dom blir lugna och lyckliga. Mer opera åt barnen!