torsdag 3 maj 2007

Doktorn ordinerar

När man vaknar och är tokförkyld, ont i halsen och allmänt smårutten, samtidigt som man hör att alla tre barnen hostar och snörvlar, kan man känna att man inte vill vara med. Men det har definitivt sina mysigheter. Till exempel:

Benjamin är lycklig och go´ för att ha sina systrar hemma hela dagen. Lullar runt och leker, pratar, skrattar och har inte det minsta tråkigt (läs vrålar inte så mycket).

Matilda hittade ett stetoskop och bestämmer att mamma behöver undersökas och lagas ("Ja, men bara om jag får ligga ner."). Olivia blir genast assisterande doktor och mamma placeras i soffan.

Sen får jag bedövningssprutor (sprits), sömnmedicin (låtsasskruvmejsel) så jag inte känner när de opererar magen med strykjärn och skruvmejslar. Lyxig ansiktskräm (slickepott), fixade öron för jag hör visst inte så bra, ryggen undersöks och stryks bra, fötterna lagas genom att kittlas, lite pill här och lite pill där, och minsann om jag inte mår mycket bättre!

Så vid förkylning ordineras tre lyckliga barn (ja, även Benjamin hjälpte till att stryka och banka mamma hel), en soffa, en uppsjö leksaker och köksredskap och en stor dos fantasi. Funkar varje gång.

Inga kommentarer: