tisdag 15 maj 2007

En stund i soffan med vänner

Medan jag suttit i soffan och tittat på House för att vänta på att Benjamin ska komma på att han verkligen är jättetrött och sluta prata, sjunga, smågnälla i sängen, har jag samtidigt umgåtts med mina vänner - på deras bloggar! Det är verkligen jättekul att få reda på hur vänner mår och vad de gör, och detta utan att hålla i telefonen (för ibland är man så trött att man inte orkar ringa). Är det nån fler som läser här och bloggar och jag inte har din adress. Säg till. Det är så kul att läsa om hur du mår.

Själv har jag haft en (halv)dag på stan med vår stora tjej. Konstigt att ha en sån stor tjej redan. Först kollade vi upp att hennes f.d. brutna fotled växer bra - tänk vad bra sjukvården ändå är i Sverige. Sen fick jag fästingsspruta och det var sedan dags för lunch. Jag tyckte en 10-kr hamburgare kunde duga. Men inte min lilla glamour-Olivia. "Vi kan väl gå på restaurang! Jag har ALDRIG varit på restaurang... med dig." Som tur var har hon inte så höga krav! Panini (mack- och salladställe) var en oerhörd lyx, och att sedan få sitta på Konserthustrappan i solskenet kunde göra vem som helst lycklig.

Sen väntade PANDURO. Jag har fått ett barn som ÄLSKAR att pyssla. Stackars barn. Med en mamma som klarar max en halvtimme pyssel och sen måste det vara klart, annars börjar det klia i huvudet eller nåt. Men den halvtimmen är icke att föringa - då tycker jag att det är roligt, men sen... Och nej, vi äger inte X antal tusen kr att lägga på pysselsaker - till Olivias stora besvikelse. Mina pedagogiska försök till att förklara detta innan inträdet i affären ska till nästa gång utvecklas till kontanter i handen. En 6-åring greppar tydligen inte helt kontokortkonceptet... Men pyssel inhandlades: omålade träbokstäver som stavade hennes och Matildas namn plus färger att måla dem med, för att sen sättas upp på sänggaveln. Lagom pris och pysseltid (enligt mamma) och JÄTTEROLIGT (enligt Olivia).

Sen skulle vi inhandla nya gympadojjor - historiskt i sig eftersom vi annars är trogna kunder på secondhand/klädbytardagar/goda vänners generositet. Släpp in en 6-åring som älskar vackra saker och med en beslutsångest ärvd av två föräldrar, i en skoaffär där hon ska få VÄLJA nya skor on a budget... Upplagt för besvikelse igen... Men till slut lyckades vi hitta ett par skor som vi båda kunde enas om. Lagom pris (enligt mamma) och JÄTTESNYGGA (enligt Olivia - och mamma).

Men allt som allt var vi nöjda med dagen. För att göra henne helt lycklig satt vi på bussen hem och drömde om alla affärer vi ville ha och gå in och hämta grejer i när vi vill. Pysselaffär, bokaffär, skoaffär, klädaffär, mataffär (för det är ju bra att ha ändå), simhall - nej, ett badhus med massa pooler, pappersaffär, baddräktsaffär osv, osv. Fantasi är bra att ha ändå. Hon är för go´.

Men nu sover Benjamin, det inhandlade pysslet (som tog en halvtimme för mamma och och min lika pysselintresserade Matilda att göra och 1 1/2 timme för Olivia, för hon utvecklade idén till nåt mycket bättre) har torkat och jag ska gå och sova.

PS. Jag har behövt lämna in vår kamera på lagning. Det ska ta 2-3 veckor... Jag vet inte hur jag ska klara mig. Tänk om Olivia under tiden föräras Nobelpriset i litteratur, Matilda får en slot på en stand-up scen och Benjamin lär sig göra handvolter på en hand! Hjälp! Hur ska det gå? Nån som kan låna ut en kamera?

6 kommentarer:

Håkan sa...

Nu har jag hittat di blog. adress.

Du skriver lättsamt och stilrent -från en vardag grundad på livsstilsmedvetna väreringar.

DIn vardagliga belöning får du i rikt mått genom relationer som består.

Stå på - jag älskar dig och ditt liv.

Pappa

Rebecca sa...

Vilken härlig dag ni haft, skönt med lite "ettbarnstid". Jadå det finns lite fler kort, t.ex. ett på dig och Daniel dansandes från samma Bolliad. Jag ska leta rätt på dem och scanna in dem så kan jag sedan skicka över dem. Och jag håller med, vi umgås helt plötsligt så mycket mer, fast vi inte träffas, tack , tack till bloggkonceptet. Jag inväntar också att Sam ska somna och sen ska jag raskt i säng. Sov gott!

PERNILLA sa...

Hejsan blogg- och festkompis! Visst är det coolt att principen att skriva dagbok/blogga oxå är sann. Och med sann menar jag att det syftar till att "människan kan ha glädje". Jag blir jätteglad av mitt och andras bloggande!! Keep on blogging gril!

Vad roligt att ha en tjej att gå på sta´n med. Julius tycker det är extremt tråkigt att gå i alla affärer utom BR, såklart!

För övrigt tycker jag att Panduropyssel är hutlöst dyrt. Jag kanske ska göra en pysselbok för barn där man använder billigt/gratis material. Hrrrmm tål att tänkas på.

Villeosagamamman sa...

Panduropriserna är barocka. Tur att det finns alternativ om man som jag inte kan låta bli att pyssla så mycket som möjligt. Du kan få låna ut dina barn till mig så kan jag vara deras pysseltant (vi kommer nog förresten sista veckan i juni (till templet (jag ringer snart))!). HOPPAS att Ville och Saga blir lika intresserade som dina tjejer. Det låter ju så mysigt.

Blog on bejby!

Unknown sa...

ooo va gosigt det har var att lasa:) olivia ar ju for mysig asso.

--anna

Mor sa...

Jaha visst är Olivia världens goaste Olivia, jag riktigt kan se er gå runt och prata och mysa.

Stunder med guldkant om jag får tala av erfarenhet. Något hon definitivt kommer ihåg resten av sitt liv.

Jag tycker också att det är kul att läsa andras bloggar. Jag måste få mina jämnåriga 50+ att börja...

Mor