måndag 28 januari 2013

Galet roliga och TOTAL onödiga fakta


Sparat från tidningsurklipp. Man kommer nog aldrig ha praktiskt användning för denna nya kunskap, men det är bra intressant. Man kan liksom bara inte tro att det är på riktigt.

Förresten ska man aldrig säga aldrig; under ett parti Trivial Pursuit kan det mesta komma till användning. Eller hur, familjen S?

OK, redo för totalt värdelöst, men ack så spännande fakta? Då kör vi:

  - En ankas kvackande ekar inte, och ingen vet varför. (Är inte det galet spännande? Och att ingen vet!...)

 - Elefanter är de enda djur som inte kan hoppa. (Det kanske vi ska vara glada för.)

- Fjärilar smakar med fötterna. (Glad att inte vi människor gör det.)

- En snigel kan sova i tre år. (Och jag trodde jag hade stort sömnbehov.)

- Alla isbjörnar är vänsterhänta. (Var jag isbjörn i mitt förra liv då?)

- En struts öga är större än dess hjärna. (Hur kan den ens gå då?)

- Kackerlackan har en otrolig överlevnadsförmåga. Även om den mister huvudet kan den leva i flera veckor - tills den dör av svält. (Men hallåååååå, vem skapade den här varelsen??)

- En krokodil kan inte sticka ut tungan. (Vem prövade lipa åt den för att se om den lipade tillbaka, eller hur kollades detta?)

- Hajen är den enda fisken som kan blinka med båda ögonen. (Hur vet de andra fiskarna vilket öga de skall blinka med då? Artikelförfattaren kanske glömde att lägga till ett "samtidigt" på slutet.)

- Många hamstrar blinkar med ett öga åt gången. (Ska kolla in den nyaste familjemedlemmen snarast.)

- Noshörningarnas horn består av sammanpressat hår. (Hur är det möjligt?)

- En guldfisk kommer bara ihåg de tre senaste sekunderna i sitt liv. (Men det visste vi väl i alla fall.)

- Det är möjligt att leda en ko uppför en trappa, men inte nerför. (Stackarn som kom på det. Jobbigt att bära en ko.)

- Jättebläckfisken har världens största ögon. (Man kan inte låta bli att undra hur stora de är. Och vilka ögonlock.)

- Elefanten är ingen sjusovare. Han nöjer sig med två timmars sömn per dygn. (Tänk om man kunde klara sig på det!)

- Grodor använder sina ögonglober för att trycka ner maten i magen när de sväljer. (Ser bara en tecknad groda framför mig som preeeeessar ner en stor tugga och ögonen nästan trycks ut. Det ligger sanning i den bilden alltså.)

- De djur som har den största hjärnan i proportion till sin kropp är myran. (Vilka mirakeldjur de är.)

- I Japan kan du hyra en hund. Det kostar ca 20 kr per timme. (Vad finns det inte för ovanliga innovationer i Japan?)

- Om en hummer förlorar ett öra så växer nytt snart ut igen. (Undrar om de inte skrivit fel här. HAR humrar öron, undrar jag!)

- Vissa ankor har 360-graders synfält. (Kan de se in i hjärnan då, eller? Fattar inte.)

- En råtta kan trampa vatten i tre dagar i sträck. (Inte för att jag är någon djurvän, men det här experimentet skulle jag inte ha velat vara med om att se. Det känns lite för rått!)

- Grodor byter kön om det är ont om det andra könet. (Så var kvoteringen löst!)

- Krokodilen äter sten, för att smälta maten bättre. (Stenkista får en ny innebörd.)

- En albatross kan sova medan den flyger. (Praktiskt!)

- Kängrun kan inte gå baklänges. (Varför säger min autokorrigering att jag stavat "kängru" fel? Och tydligen också "autokorrigering". Ironi på hög nivå.)

Så nu vet vi! Bland annat att grodorna, av alla varelser, har löst jämställdhetspolitiken. Inte illa. Har fått förnyad respekt för dessa kväkande djur. Kanske alla genusforskare och feminister ska ta sig ett snack med närmsta groda. ;)

3 kommentarer:

Gunilla sa...

Älskar din kommentar om Ankans synfält :) Tror inte det betyder att hela runda ögat ser både ut och in ur kroppen utan snarare vidvinkeln. Men din fråga är roligare :)

Strutsens hjärna behöver nog inte vara så stor för att gå. Tänk vad lite av vår hjärna vi faktiskt använder.

Just isbjörnarnas vänsterhändhet hade jag koll på av någon mystisk anledning...

AL sa...

Jag är lite sjuk i huvudet. Det måste vara förklaringen till att min första reaktion på jättebläckfiskens ögonlock är: undra om någon äter dom som delikatess? Rullar man ögonlocken runt något annat som med kåldolmar?

Snillen spekulerar, som man säger.

AL sa...

Förresten, var du ironisk med kängurustavningen eller? Fattar inte skämtet.