fredag 4 januari 2013

Jag har lyckats!

Ja, i alla fall två kvällar av två.

Så här är det; jag är en kvällsmänniska. Det spelar ingen roll hur trött jag varit under dagen, på kvällen piggnar jag till! Och vem, jag bara undrar VEM vill lägga sig när man inte är trött??? Ja, inte jag i alla fall.
Sen haver vi en hoper barn som naturligtvis inte varit några direkta sova-genom-hela-natten-barn. Mardrömmar, förkylningsastmahosta och öroninflammationer. Det har varit deras melodi.
Lägg till en pappa som är precis lika mycket kvällsmänniska som mamman. Om inte ännu mer.
Resultat: en inte helt lyckad kombo alla dagar.

Plötsligt under hösten/vintern drabbades jag av vuxenpoäng-tankar: "Tänk om jag skulle ta och lägga mig i tid istället..."

(Om min pappa skulle läsa det här skulle det vara som ljuv musik för hans öron. Hans ständiga mantra på dalmål klingar fortfarande i mina öron när jag är uppe försent och jag vet hur mycket jag får betala för det nästa dag: "Gå och lägg dig!")

Efter en del tankeverksamhet hur jag denna gång skulle lyckas bestämde jag mig:
Söndag-torsdagkväll SKA jag släcka kl 22.00 under hela januari.
(Med undantag för 1 januari då goda vänner letade sig söderut till oss för att spela traditionsenligt Trivial Pursuit.)
Sedan ska jag utvärdera och se vad som ska gälla för februari. 

Så denna vecka HAR jag lyckats de två kvällar jag haft som mål. 2-0 till mig alltså.

Det här var en av anledningarna till att jag bestämde mig för att börja blogga igen. Om jag skriver på det bloggen blir det "officiellt" och jag måste göra det. Det blir ju pinsamt annars.

Två kvällar har jag alltså släckt kl 22.00. Har väl inte somnat på en gång. Men igår sov jag nog vid 22.30 och sov ändå till kl 09.00!! (Hur mycket sömnbehov har jag egentligen?)

På söndag fortsätter kampen.

Alla glada tillrop, hejarklackar och peppning mottages tacksamt! Det här är nåt helt nytt för mig. Jag skulle till och med drista mig till att säga att det här är STORT!

4 kommentarer:

Vilse sa...

Grattis! Bra beslut, bra genomförande. Många poäng.

Jag har gått i samma tankar (eftersom jag är likadan) men jag har funderat ett steg längre.

"Tänk om jag skulle börja ha egentid på morgonen istället för sent på kvällen. Gå upp när alla sover och träna. Skriiiiva."

Jag skulle vilja testa en vecka, en månad, bara för att se hur det skulle funka, men det bottnar ju i att man går och lägger sig och det finns ungefär ingenting som är så svårt. Tydligen.

Unknown sa...

Utmaningar, roligt! Tror ett av mina barn lider av samma sak, trotts sin ringa ålder kan vi inte få honom att somna om kvällarna... Tyvärr har han en otroligt trött mamma, varken morgon eller kvällsmänniska, jag blir helt SLUT!
Lycka till!

Helena sa...

Hanna: Jag är fortfarande överraskad av mig själv. Men det går tydligen. Pröva. (Men att gå upp tidigare än vanligt...nej, så långt har jag inte kommit än.)

Viola: Hur liten är han? Du vet, min yngsta är 3 1/2 nu. Då finns det för det mesta lite rutiner att somna, så man vet var man har dem. Mindre barn är ju inte så förutsägbara...

Unknown sa...

Han är 5 år och har helt plötsligt fått svårt att sova!

Min minsta där emot som också är 3 1/2 år, som din, somnar direkt efter sagan kl 19.30. Underbart :)

Kanske är en utvecklingsperiod nu, sista året på förskola och nya intryck som ska smältas... Hoppas det är en fas ;)