onsdag 6 februari 2013

Detta med barn och förskola

Idag har (s) lagt ett nytt förslag med gratis förskola för barn från två år, istället för dagens tre år. Bl.a. med motiveringen att barnen kommer lyckas bättre ju tidigare de börjar förskolan.

Jag är inte mycket för att ge mig in i debatter. Tycker helt enkelt att jag inte kan tillräckligt för att uttala mig. Det finns alltid hundra andra detaljer jag inte har koll på, känns det som. Men nu kan jag inte vara tyst.

Det är ju bara ren dumhet! Var har Damberg varit de senaste åren? Har han inte hört att skolans resultat blir sämre och sämre. Barnen mår sämre och sämre. Och då menar han att lösningen ska vara att se till att alla barn kan gå "gratis" på förskola ännu tidigare?! Vad menar han? Är lösningen att se till att barnen får vara på förskola ännu mer, borta från sina föräldrar ännu längre ska vara nån sorts lösning?

Visa mig den tvååring, eller ettåring eller ännu mindre för den delen, som säger; "Snälla mamma/pappa lämna bort mig så att jag inte behöver vara med dig. Det är så mycket roligare att vara i samma rum som 15-17 andra tvååringar och två pedagoger som inte hinner med allt som du skulle göra om jag var hemma. Jag kommer lära mig så mycket mer där."

Det funkar inte så. Och ja, jag vet att det finns barn som far illa av hemska hemförhållanden. Fruktansvärda till och med. Och ja, de har de bättre på förskola än hemma. Men det finns många fler som faktiskt har en snäll mamma och/eller en snäll pappa som gör allt hon/han kan för att göra sitt älskade barns liv så bra som möjligt. Kan inte de barnen få vara med sin mamma/pappa? Vad är det för fel med det.

Nu hinner jag inte skriva/tänka mer på det här. Min läggtid slår oroväckande snart. Men jag kommer skriva mer imorgon om detta.

(Wow, jag gjorde just ett debattinlägg. Jag vet, det är bara på min egen blogg, men ändå. Lite imponerad av mig själv. Och detta utan att tänka länge och väl på alla för och emot. Jag bara skrev. Vad tycker du? Om ämnet alltså.)


4 kommentarer:

Vilse sa...

Jag håller med dig, tjejen. Svensk skola har problem, och det är inte att barn går på förskola för lite. Den som säger det gör det väldigt lätt för sig och drar underliga slutsatser. Väl talat, Helena!

Monica sa...

Jag kan inte ens svara, för då tror jag att datorn kraschar. Ja, jag har mycket att säga om saken. Som att jag inte tror att något blir bättre av att fler barn "slipper ifrån" sina föräldrar. Som sagt. Någon har missat just det du skriver om. Det är sannerligen inte lätt att ge alla barn den tid de borde få även om man "bara" är med sina egna barn! Försök att vara "pedagogisk" för femtlingar (eller vad det nu kan heta). Jo, men tjena. Den fantastiska lärarhögskolan löser alla problem, inte sant? Särskilt om vi klämmer in lite genusriktig henvetenskap och låter alla kläs i skoluniform i stil med Urcellen Ellens tjusiga kostym. Och nu slutar jag...

Unknown sa...

Grrrr, här är en till som reagerar!!!! Jag borde tänka som dig och inte ge mig in i debatter, för det är så mycket som jag inte vet... MEN, jag har svårt att låta bli!
Svensk skola har bekymmer, det är ett faktum! Stora barngrupper, dåliga resultat i skolan m.m. Då kan väl inte lösningen vara att lägga resurser på att små barn, som faktiskt enligt vad jag som mamma och utbildad i området barnhälsovård har förstått mår bäst (om förhållandena är normala) av att vara hemma!?!
Lägg pengar på att minska klasserna i skolan så att lärarna hinner med och orkar med att lära våra barn det som läroplanen säger att de ska kunna när de slutar skolan en dag!
Ta hand om mina barn när de är små, det kan jag göra själv... Men gå i skola, det behöver de!
Nej, nu är det bäst att jag slutar innan jag syltarin mig i någonting som jag inte kan ta mig ur 😊
Bra debattinlägg!

AL sa...

Hehehe, det är det mest befängda förslag jag hört. Helt i klass med köttskatt. Jag bara skrattar! Det är som att föreslå att apungar klättrar för dåligt i träd så de måste bindas vid en telemast vid tidig ålder. Hahaha! bara politiker kan komma på något så dumt.