söndag 3 februari 2013

Söndag

Söndagar är bra. Paus i vardagens måsten och göromål. Tänka på andra saker. Göra andra saker. Vara med familjen, liten som stor.

Även om vi inte alla bekänner oss till en tro som "helighåller sabbaten", som jag nu gör, så vill jag  rekommendera det. Varmt. Jag tror jag hade blivit galen om allt bara fortsatte i samma tempo. Dygnet runt, sju dagar i veckan, 365 dagar om året.

Nu har jag en dag då jag inte gör "det vanliga". Stannar upp, går till kyrkan, tänker på andra saker och har "rast"från vardagen. Jag hoppas att du som läser har samma möjlighet. Även om du inte går till någon kyrka hoppas jag att du hittar ett andhål, en rast. Det behövs.

Förtydligande: Naturligtvis gör vi ju "vanliga" saker också. Som lagar mat, åker bil och så. Men inte städa, tvätta, handla, jobba (eftersom vi inte har sådana yrken som kräver det), osv.

1 kommentar:

Louise sa...

Åh kan fortfarande känna hur min puls stannade lite när jag var ute och cyklade med en skolkompis och hon sa att nu visste hon vilket som var hennes favoritbud. Bud??? tänkte jag. SABBATSBUDET! sa hon bestämt. Så bra. Det var nog det enda som riktigt hittade hem under konfirmationsläsningen, men precis som du skriver, så nyttigt helt oavsett!