onsdag 20 februari 2013

Stekpannor - för miljöns skull... :)

Kan ni hjälpa mig? Jag har ett problem. Stekpannor.

Jag blir galen på förbrukningen av stekpannor. En stekpanna här hemma har en förbrukningstid på ca 6-8 mån. Sen står jag ut i några månader till, bara för att "jag köpte ju just en ny". Sen är den kaputt. Bränner i mitten och vobblar.

Jag vet att man inte ska hetta upp pannan utan något i, och nu med induktion ska man verkligen passa så att det inte blir för hett. Jag gör allt det där. Men den förbrukas ändå! Och nu på mindre än ett halvår... Och då köpte jag en vad jag trodde en rejäl panna som skulle funka ett längre tag.



Jag har en sån här:

OBH Nordica
Stekpanna 24 cm.
Material: Gjuten aluminium.
OBH Nordica longlife™ Ceramic coating - Keramisk beläggning tillverkad av 100% naturmaterial. Överlägsen hållbarhet och motståndskraft mot mekanisk nötning.

Den keramiska beläggningen tål hög värme.
Passar alla typer av hällar.
Greppvänliga och värmeresistenta handtag.
För bästa resultat vid stekning, använd en klick smör eller olja.
Eftersom stekpannan delvis är tillverkad av aluminium bör den inte maskindiskas.
Stekpannan bör inte användas i ugn. Tydligen har jag köpt den för ca 545 kr.

Så nu är min fråga: är det värt att lägga pengar på en sån här:

Hackman
Design: Pentagon Design. Non-stick beläggning, 28 cm. NOH tekniken förhindrar pannan att överhettas på induktionshäll. Passar alla plattor, men speciellt induktion. Ungssäker upp till 180c. Handdisk rekommenderas. 
För 899 kr.




Nån som har nån erfarenhet? För just nu känns det som jag lika gärna kan köpa en på ICA för 200 kr. Den håller ändå lika länge/lite som den för massa mer pengar... 

Ja, ni hör ju vilka problem. Ett riktigt I-landsproblem, jag vet. Men det kostar pengar. Och när vi ändå är inne på rättfärdigande av i-landsproblem kan vi alltid dra till med en klassiker i Sverige: Det kan ju inte vara bra för miljön att köpa nya stekpannor hela tiden. Eller rättare sagt: Det ÄR inte bra för miljön. ;) Så ni hör ju, ni måste hjälpa mig med det.

6 kommentarer:

! sa...

Samma problem här, satsade på bra, teflons bästa, för att slippa köpa nya men... När jag köpte mina sa de att de skulle kunna hålla flera år. MIna har hållit ca 1 1/2. När jag köpte dem sa de att man inte bara ska akta sig för att ha för hög värme utan man ska sakta värma upp dem. Börja med låg värme och så öka. (Jag tror att min matlagningstokiga nioåring delvis har hettat sönder dem). Jag gillar INTE att det är så många regler runt användandet. Vart tog enkelheten vägen?
Jag gillar gjutjärn, har en men den är alldeles för liten. Funderar på att köpa en på IKEA för just de kräver inte inoljning. Annars kan gjutjärn vara jobbigt de med. Ska man steka kött ska man ju helst steka det på så fort som möjligt med lägsta möjliga värme. Om den ekvationen ska gå i hop måste man ha ganska hög värme för annars blir köttet för segt. Så jag kommer nog skrota allt vad teflon heter och återgå till gjutjärn. Kramis Rebecca

Marie sa...

Hackman matador!

Helena sa...

Och den funkar, Marie? På induktion också? Utan att sluta fungera efter ett halvår?

Marie sa...

Nästan allt funkar på induktion, min funkar fint efter 1 år. Vet dock inte hur tufft er familj använder den.

Sara.P sa...

Ojojoj. Det här är sannerligen ett irriterande problem! Har köpt dyra och billiga. Alla är värdelösa. Faktiskt den bästa jag köpt är Ica select ( heter de så?) . Vore inte gjutjärn så dyra och handleder så svaga skulle jag satsa på en gjutjärn om Ica selecten visar sig joina värdelösa klubben.

AL sa...

I Plus test m.fl. har ICAs teflon vunnit och den använder jag och är nöjd, har hållt i flera år. Bäst är gjutjärn, vi har två storlekar som vi ärvt som tredje generation och fortfarande är finfina. Men tunga.